“Hidup hanya ada erti pada yang bahagia.”

roh yang pulang ke bumi

sat g exam . final exam yuu . anddd dah malass daa nak study . hampeh tol !

tetibe rinduu dekat orang yang dah mati . tak kesaa laaa 'mati' atau mati . rinduu . hmmm , banyak dosa aku buat dekat manusia sebenarnya . anddd , hope Ramadhan kali ini , sangat bermakna bagi ku .

have a story to tell u'ols . kawan aku cakap , lau bulan puase ni semua roh berkumpul di Luh Mahfuz memohon dekat Allah untuk pulang ke Bumi . ade yang dibenarkan pulang ke bumi dan ade yang tak . yang dibenarkan tuu of course laaa kan ruh yang baik , kerana amalan baik mereka semasa hidup ataupun ada penjamin2 yang mendoakan mereka .

siapa penjamin tuu ? kite . yup :)

andd , then apabilaa roh yang bleh balik dekat dunia ni ,

first thing yang diorang akan buat adalah pergi ke tanah perkuburan untuk tengok balik jasad diorang .


*lau pas teraweh balik ikut shortcut lalu tepi kubur lau ade teserempak dengan orang yang dah meninggal tuu , jangan risau . tuu roh baik . mungkin Tok Ayah , Tok Chik kamu . keke*


okey sambung citew . hahahaha


second thing diorang akan pergi ke rumah anak anak diorang , orang yang mendapat harta pusaka diorang , dan ke rumah yang mendoakan diorang dengan harapan orang yang diorang lawati tuu memberi hadiah *bace : sentiase mendoakan mereka* untuk dibuat bekalan mereka .
perkara ini berterusan sampai laaa tibanya Hari Raya Eid Fitri . pada saat ini diorang have to say goodbye dekat jasad diorang dan pulang semula ke Luh Mahfuz dengan bekalan yang diberikan oleh mereka yang masih hidup :)

kat sini kita dapat lihat dan diberitahu hikmahh adenye alam kubur . Alam yang mana membuktikan Allah itu Maha Penyayang . Orang yang melakukan kesalahan semasa hayatnya dibantu dengan doa orang2 yang masih hidup . kan happy lau kita dah mati tapi tetap diberi bekalan nnti . siapa yang memberi bekalan ?

1. anak anak yang soleh
2. ilmu bermanfaat
3. amal jariah

goodluck everyone . semoga nnti kita masih mendapat bekalan2 seperti ini .

highlight : study bukan kerana exam , tetapi kerana ilmu .

okey dah bai !

iktisad islami waiting . Allah hummainna najihin fil imtihan . Amiinn :)


2 hits:

Aliyah Al~Istiqamah dijo...

umai
leh caya ke crt tu
cam seram je
huhu

Adinda dijo...

ahahahaha..tatau laa ali , cam seram gak..p , alam ghaib kan..tapi tade plak jumpe dalam mane2 rujukan . ntah laa..hahaa