“Hidup hanya ada erti pada yang bahagia.”

:: the A for my Q !! ::

well the hellas . aku mengetuk ngetuk kembali patah bicara . dipagi yg sunyi . dan kawan kawan maseh dibuai mimpi , aku memecah kesunyian ini . 




                                 text message receive : from +013269****




tapi ta heraukan sebab rushing na solat subuh . subuh gajah kang . huhu dan ta engat plak no sape .






then , i read the message . 


hoomaigod .


satu na cakap . 




terima kasih awak , sebab awak buat saya sebak pagi pagi ni :') 


okey , terus ke titik . dia bagi aku jawapan . memang , semua bende kite kene kembali kt Allah . Alquran . tapi yakinkah aku solat subuh tadi diterima Allah ? atau hanye aku solat je tadi ? ye memang ! ibadat ku sempurna kah ? hinanye diri ini . tapi aku berusaha na perbaiki . sedikit sedikit . huhu . sungguh , aku malu . 






terengat plak isi message tadi . ringkas tapi padat . tengs aww dik . tatau plak dari mane awak ambik blog ni . huhu . na private kan blog ni pun ta reti lagi . hehehe .






okey laa . na out lu . na sambung study :')






nota untuk diri :




mengapa aku diuji ? 
"Apakah manusia mengira bahwa merekaakan dibiarkan hanya dengan mengatakan 'kami telah beriman;dan mengapa mereka tidak diuji ? dan sungguh , Kami telah menguji orang orang sebelum mereka , maka Allahpasti mengetahui orang orang yang benar dan orang orang yang dusta." 
  [29:2-3]

mengapa aku ta dapat apa yg aku idamkan ? 
"diwajibkan atas kamu berperang,padahal itu tidak menyenangkan bagimu . tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu , padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu ,padahal  itu tidak baik bagimu . Allah mengetahui , sedang kamu tidak mengetahui "
[2:216]

kenapa ujian aku seberat ni ? 
"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya . Dia mendapat pahala dari kebaikkan yang dikerjakan dan dia mendapat seksaan dari kejahatan yang dibuatnya"
[2:286]

rasa kuciwa
"Dan janganlah kamu berasa lemah, dan janganlah pula bersedih hati . sebab kamu paling tinggi darjatnya , jika kamu orang beriman"
[3:139]

kepada siapa aku harus mengadu ?
"Dan mohonlah pertolongan dengan Allah dengan sabar dan solat . Dan solat itu sungguh berat kecuali bagi orang orang yang khusyuk"
[2:45]

apa aku dapat dari semua ni ?
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang orang mukminin , baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka . mereka berperang dijalan Allah;sehingga mereka membunuh atau terbunuh , sebagai janji yang benar dari Allah didalam Taurat , Injil  , dan Alquran . dan siapakah yang lebih menepati janji selain Allah ? maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang agung "
[9:111]

kepada siapa aku berharap ?
"Maka jika kamu berpaling dari keimanan maka katakanlah (Muhammad),'cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia . hanya kepadaNya aku bertawakal ,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung"
[9:129]



okey humaira' , don't sad sad agy eh ? ALLAH tidak akan zalim dengan hambaNya , Dia tahu segala gala nye . so , kamu mesti berusaha !!

dan for the last , thenk to you :') 

~out from sadness~